Business Model Canvas Informatiedienstverlening

BMC informatiedienstverlening

  • Duur: 2 lesdagen, 10:00-16:30 uur
  • Kosten: €895,- (ex. BTW)
  • Data: juni 2017
  • Plaats: Weesp, Stationsplein 30
  • Literatuur: Business Model Generation, Alexander Osterwalder en Yves Pigneur

Inleiding

Toegevoegde waarde en accountability zijn ook in de bibliotheek- en informatiesector belangrijke termen. Doen we de goede dingen en doen we ze goed? De input van de omgeving is cruciaal bij het beantwoorden van deze vragen.

Het Business Model Canvas helpt bij het bepalen van een strategie en hoe profilering tot stand kan komen. Het is een model van Alexander Osterwalder om de toegevoegde waarde van producten en dienstverlening in kaart te brengen. Het model helpt om dit gestructureerd en systematisch te doen. Alle aspecten die nodig zijn tot het leveren van toegevoegde waarde worden in beeld gebracht:

  • Doelgroepen/klanten
  • Toegevoegde waarde
  • Activiteiten
  • Kanalen
  • Relaties
  • Inkomsten
  • Middelen
  • Partners
  • Kosten

Voor wie

De training is bestemd voor informatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor:

  • ontwikkeling van producten en dienstverlening
  • accountmanagement met klant/gebruikers
  • beleid en strategie van de afdeling

De training wordt ook op maat en incompany aangeboden

Opbrengst

Het resultaat is een ingevuld canvas van de afdeling of organisatie. Het biedt uitgangspunten om de producten en dienstverlening onder de loep te nemen en geeft inzicht in de bestaande en beoogde doelgroepen en de relaties. Daarnaast is het ingevuld canvas een gedegen basis om de strategie en profilering van de afdeling/organisatie (verder) te ontwikkelen.

Inhoud

In deze tweedaagse training nemen we jouw afdeling/organisatie onder de loep, vullen het Business Model Canvas in dat antwoord geeft op de vragen als;

  • Doelgroepen/Klanten: Voor wie creëren wij waarde?
  • Toegevoegde waarde: Welke waarde leveren wij aan de klant?
  • Kanalen: Hoe en via welke kanalen communiceren wij met de doelgroep om toegevoegde waarde te leveren?
  • Relaties: Welk soort relatie verwacht de doelgroep van ons?
  • Inkomsten: Voor welke toegevoegde waarde zijn de klanten bereid te betalen?
  • Middelen: Welke middelen heb je nodig om toegevoegde waarde te kunnen bieden? (fysiek/intellectueel/menselijk/financieel)
  • Partners: Wie zijn je belangrijkste partners?
  • Kosten: Wat zijn de meest belangrijke kosten?

De training wordt afgesloten met een Actieplan Profilering van de afdeling.

Aanmelden voor deze training kan via: aanmelden@jantinezeeman.nl